
Istotą projektu "Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy" jest wielokierunkowe i wieloaspektowe wspieranie rozwoju uczniów nakierowane na wszechstronny rozwój dzieci, poprzez praktyczne działania pod kierunkiem nauczyciela. Projekt ten przygotowany został z myślą o uczniach pierwszego etapu kształcenia, gdyż to właśnie najwcześniejsze lata doświadczeń szkolnych decydują o losach dzieci, wyznaczają stosunek do nauki, dostarczają elementarnej wiedzy o świecie, kształtują poglądy i zainteresowania.
Projekt opiera się na zalecanej w Unii Europejskiej teorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera, który sprzeciwia się kształceniu wszystkich po równo i tak samo. Według H. Gardnera każdy człowiek ma kilka poziomów inteligencji - w odniesieniu do dziecka zdefiniowanych jest osiem, a każdy z poziomów może być w dorosłym życiu równie ważny.
Uczeń musi mieć warunki do wszechstronnego rozwoju, kreatywności, otwartości na wiedzę, próbowania twórczego funkcjonowania. Udział w projekcie wzmacnia mocne strony każdego dziecka oraz, poprzez kształtowanie wrodzonej inteligencji, wzmacniać inteligencje pozostałego rodzaju.
Głównym więc jego celem jest wdrożenie elastycznego modelu edukacji, dostosowanego do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów, z wykorzystaniem nowatorskich metod i treści kształcenia. Wykorzystanie w praktyce tej teorii zapewnia uczniom doświadczenia edukacyjne i społeczne na miarę ich zainteresowań, uzdolnień, możliwości i potrzeb. Umożliwia działania we wszystkich dziedzinach aktywności prowadzących do rozwijania kompetencji kluczowych, a szczególnie:
· językowej ( język ojczysty i obcy)
· matematyczno - przyrodniczej
· artystycznej i ruchowej
· komunikacyjno - informacyjnej
· społecznej (intra- i interpersonalnej).
W ramach projektu szkoła otrzymała zestaw środków dydaktycznych oraz dodatkową pulę godzin na zajęcia pozalekcyjne. Środki dydaktyczne wykorzystywane w Ośrodkach Zainteresowań sprzyjają humanizacji procesu kształcenia i odczuwaniu radości ze zdobywania wiedzy, wyzwalają zainteresowania, rozwijają zdolności i umiejętności uczenia się zgodnie z indywidualnym rytmem rozwoju oraz indywidualnym profilem inteligencji dziecka.
Podsumowanie projektu "Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy" 2009-12-01
Uczniowie kl. II uczestniczyli w Projekcie Edukacyjnym – „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”, współfinansowanym przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Głównym założeniem projektu było wdrożenie elastycznego modelu edukacji dostosowanego do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów z wykorzystaniem nowatorskich metod i treści kształcenia. Przedsięwzięcie miało na celu wieloaspektowe wspieranie rozwoju umysłowego emocjonalnego, społecznego , fizycznego i motorycznego dzieci poprzez kształtowanie kompetencji kluczowych w oparciu o teorię wielorakich inteligencji Howarda Gardnera.
Uczniowie wraz ze swoją wychowawczynią panią Małgorzatą Ostojską realizowali zadania edukacyjne w ramach projektu zatytułowanego „W Niesulowskich Lasach”. W czasie 50 godzin zajęć pozalekcyjnych dzieci uczestniczyły w wyprawie do lasu, tworzyły jego makiety, poznały i same wymyślały wiersze i rymowanki o lesie. Wyjechały do punktu edukacyjnego w Nadleśnictwie w Niesulowie, oglądały spreparowane okazy fauny żyjącej w tutejszych lasach, a także obserwowały gatunki ptactwa żyjącego w wolierach na terenie siedziby Nadleśnictwa.



Podczas zajęć uczniowie zgłębiali także wiedzę o ochronie zasobów leśnych. Wiele ciekawostek przyrodniczych przedstawił zaproszony na lekcję pan leśniczy.

W dniu 1 grudnia 2009r. odbyło się podsumowanie projektu. Uczniowie kl. II w sali gimnastycznej szkoły zaprezentowali inscenizację pt.: „Leśna opowieść”, na którą zaprosili: przedstawicieli Organu Prowadzącego – Urzędu Gminy Gidle, panią dyrektor Marię Broniszewską, rodziców oraz koleżanki i kolegów z kl. I i kl. III.



Dzięki uczestnictwu w takich zajęciach uczniowie na pewno lepiej zrozumieją otaczającą ich przyrodę oraz zwrócą uwagę na ochronę fauny i flory naszych okolic.